Adaptacja dziecka w przedszkolu to wyzwanie, które budzi wiele emocji i obaw zarówno u rodziców, jak i u samych maluchów. Wokół tego procesu narosło wiele mitów, które często prowadzą do niepotrzebnego stresu i błędnych decyzji. W drugiej części naszego artykułu obalamy dwa popularne mity dotyczące adaptacji przedszkolnej: konieczność natychmiastowego pozostawienia dziecka na cały dzień oraz przekonanie, że dzieci „żłobkowe” z łatwością odnajdują się w przedszkolu. Dowiedz się, jak faktycznie wygląda proces adaptacyjny i jak wspierać dziecko, aby nowa przygoda w przedszkolu była jak najbardziej pozytywna.
 

MIT 1 – Najlepiej od razu zostawić dziecko na cały dzień i nie wydłużać stopniowo pobytu dziecka w przedszkolu, bo to się nie uda.

Fakt – Jeśli dziecko od początku uczęszczania do placówki ma trudności w oswojeniu nowej sytuacji, stopniowe wydłużanie czasu pobytu w przedszkolu może mu znacznie ułatwić proces adaptacyjny w placówce.
 

Rzeczywistość stopniowej adaptacji

Choć wielu rodziców obawia się, że stopniowe wydłużanie czasu pobytu dziecka w przedszkolu może przynieść odwrotny efekt, praktyka pokazuje, że jest to skuteczna metoda. Pomimo tego, że we wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola deklarujemy godziny, w których dziecko będzie przebywało w placówce, mamy możliwość odbierania dziecka wcześniej, zwłaszcza na początku jego przygody z przedszkolem. Ważne jest, aby o takich zmianach informować nauczyciela z grupy.
 

Różnorodność reakcji dzieci na przedszkole

Dzieci różnie reagują na przedszkole:

Stopniowe wydłużanie czasu pobytu

Jeśli dziecko przez kilka tygodni ma trudności z adaptacją, warto przemyśleć stopniowe wydłużanie jego czasu pobytu w przedszkolu. W praktyce często się okazuje, że dzieci, które mogły na spokojnie, stopniowo zapoznać się z nowym otoczeniem, z czasem same chcą zostać dłużej, chcą brać udział w leżakowaniu i innych aktywnościach. Ważne jest, aby pamiętać, że każde dziecko jest inne i może inaczej reagować na zmiany.
 

Schemat wydłużania pobytu dziecka

Najczęściej rodzice decydują się na odbieranie dziecka zaraz po obiedzie, zanim nadejdzie czas na leżakowanie. Często to dziadkowie odbierają dziecko w tych godzinach, gdyż rodzice są w pracy. Po pewnym czasie, kiedy dziecko dobrze się zaadaptuje i samo wyraża chęć dłuższego pobytu, rodzice mogą stopniowo wydłużać czas spędzany w przedszkolu do podwieczorku lub do zakończenia czasu pracy placówki.
 

MIT 2 – Dzieci „żłobkowe” nie będą w przedszkolu przechodziły adaptacji, bo są już przyzwyczajone do uczęszczania do placówki.

Fakt – Wszystkie maluchy, nawet te, które przychodzą do przedszkola po etapie „żłobka”, będą przechodziły proces adaptacyjny w przedszkolu, ponieważ to dla nich całkiem nowe miejsce, nowi ludzie i inne otoczenie.
 

Rzeczywistość adaptacji dzieci żłobkowych w przedszkolu

Faktem jest, że każde dziecko, niezależnie od wcześniejszych doświadczeń, będzie musiało przejść proces adaptacyjny w nowym miejscu. Adaptacja to naturalny proces przystosowania się do nowego środowiska, który wymaga czasu i wsparcia.
 

Dlaczego adaptacja jest konieczna?

Zmiana żłobka na przedszkole oznacza dla dziecka:

Czy żłobek przygotowuje do przedszkola?

Adaptacja dziecka, które uczęszczało do żłobka, może być łatwiejsza, ponieważ:


Różne scenariusze adaptacji

Nie zawsze jednak adaptacja dziecka „żłobkowego” przebiega bezproblemowo. Wszystko zależy od:

Wsparcie w adaptacji

Aby pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola, warto:

 

Adaptacja dziecka do przedszkola, niezależnie od tego, czy wcześniej uczęszczało do żłobka, jest procesem wymagającym czasu, cierpliwości i wsparcia. Kluczowe jest, aby zrozumieć indywidualne potrzeby i tempo adaptacyjne każdego malucha, co pozwoli mu na bezpieczne i komfortowe wejście w nowy etap życia przedszkolnego.

 

Kontakt

Chcesz zapisać swoje Dziecko?

Zadzwoń lub wypełnij formularz, aby uzyskać więcej informacji!

Napisz do nas

w