W każdym przedszkolu czy szkole spotkać można Maluchy, które w danej dziedzinie wyróżniają się wyjątkowymi zdolnościami. W TEQUESTA już od lat zauważamy, że „zwykła” ciekawość charakterystyczna dla dzieci bywa w niektórych przypadkach jeszcze silniejsza – sprawia, że nasze dzieci zaskakują szerokim zakresem zainteresowań, wyjątkowo szybkim przyswajaniem wiedzy lub ponadprzeciętnymi umiejętnościami w konkretnych obszarach. Jednak samo dostrzeżenie talentu to dopiero początek. Kluczowe jest odpowiednie wsparcie i stworzenie warunków, w których dziecko będzie mogło się harmonijnie rozwijać.
Pierwszym krokiem jest zauważenie i docenienie potencjału. Zdarza się, że niezwykle bystre Maluchy błyskawicznie kończą zadania czy potrafią zadać pytania wykraczające poza podstawowy zakres programu. Rolą nauczycieli – i jednocześnie Rodziców – jest w tym momencie uważna obserwacja oraz zrozumienie specyfiki dziecka. Ważne, aby nie postrzegać ciekawości zdolnego dziecka jako „przeszkody” czy „utrudnienia” w realizacji zajęć, lecz raczej jako szansę na wzbogacenie całej grupy nowymi, intrygującymi wątkami. W TEQUESTA zachęcamy wychowawców, by traktowali wyraźne zainteresowania poszczególnych dzieci jako punkt wyjścia do dalszej eksploracji tematu – od spontanicznych rozmów po angażujące projekty.
Równocześnie warto pamiętać, że nawet najbardziej utalentowane dzieci wciąż są przede wszystkim dziećmi. Owszem, mogą przejawiać wysoki poziom zdolności logiczno-matematycznych czy muzycznych, ale nadal potrzebują miejsca na beztroską zabawę, rozwijanie relacji społecznych i normalne przeżywanie dzieciństwa. Z tego względu w TEQUESTA przywiązujemy dużą wagę do zrównoważonego podejścia – nie koncentrujemy się wyłącznie na tym, by zdolne dziecko osiągało kolejne „szczyty” w swojej dziedzinie. Zależy nam, by czerpało radość z odkrywania, było otwarte na nowe doświadczenia i kształtowało umiejętność współpracy z rówieśnikami. Wierzymy, że takie holistyczne spojrzenie sprzyja zdrowemu rozwojowi całej osobowości, a nie tylko wybranego talentu.
Nie bez znaczenia pozostaje też kwestia motywacji. Dzieci obdarzone szczególnymi predyspozycjami często mają tendencję do nudzenia się rutynowymi zadaniami lub szybkiego tracenia zainteresowania tematem, który nie stanowi dla nich większego wyzwania. Z kolei nadmierne chęci dorosłych do wykorzystania „wybitnych” umiejętności dziecka mogą prowadzić do przeciążenia i presji. Dlatego tak istotne jest balansowanie między dawaniem możliwości rozwoju a zapewnieniem odpowiedniego odpoczynku i swobodnej zabawy. W TEQUESTA staramy się dopasowywać poziom zadań do faktycznych potrzeb i zainteresowań Zdolnych Dzieci, proponując im rozszerzone lub bardziej złożone projekty, ale jednocześnie unikając zmuszania do nieustannego „przebijania” wcześniejszych osiągnięć.
Wreszcie, należy pamiętać o sferze emocjonalnej. Zdolne dzieci mogą miewać trudności w relacjach społecznych – np. czują się wyobcowane w grupie, której nie zawsze nadążająca za nimi. Kluczowe jest tu wsparcie w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych i empatii. W TEQUESTA zwracamy uwagę, by włączać takie dzieci w zespołowe działania, zachęcać do dzielenia się wiedzą i inspirowania innych, ale też uczyć je słuchania i szanowania tempa pracy kolegów i koleżanek. Dla Malucha o ponadprzeciętnych zdolnościach to świetna lekcja, że własny talent może być atutem nie tylko dla niego samego, lecz także dla całej społeczności przedszkolnej.
Pamiętajmy, że opieka nad zdolnym dzieckiem polega na dostrzeżeniu i docenieniu jego talentu, a także stworzeniu przestrzeni do swobodnej eksploracji i zabawy. Nie chodzi o to, by przyspieszać proces edukacyjny czy wymagać coraz wyższych wyników – kluczowe jest wspieranie Malucha w odkrywaniu własnych możliwości przy jednoczesnym zachowaniu równowagi w rozwoju społecznym, emocjonalnym i fizycznym. W TEQUESTA staramy się prowadzić każde dziecko w zgodzie z jego indywidualnym tempem, tak by zarówno „zwykła” dziecięca radość, jak i wyjątkowy potencjał mogły harmonijnie się rozwijać, przygotowując solidny grunt pod przyszłe osiągnięcia.